Bude stanoven základní standard zdravotní péče. Služby nad rámec tohoto standardu budou zpoplatněny.
Ke krytí nadstandarních služeb může například sloužit komerční zdravotní připojištění nebo různé bonusové programy zdravotních pojišťoven motivující pojištěnce k aktivní péči o vlastní zdraví.
Každý občan bez rozdílu obdrží každý měsíc sociální dávku, jejíž výše bude záviset na jeho věku.
Při zachování maximální jednoduchosti jsme dosáhli přijatelného stavu, kdy každý občan má zajištěn určitý minimální životní standard a zároveň má možnost vlastním přičiněním tento životní standard bez jakýchkoli byrokratických omezení zlepšovat. Aby se domohl svého dílu státní podpory, nemusí nikde dokládat, v jak svízelné situaci se nachází a jaké jsou jeho majetkové poměry. Stačí mu, že žije v tomto státě a je občanem tohoto státu, případně splňuje určité přesně stanovené podmínky, aby byl v oblasti sociálního zabezpečení roven občanům tohoto státu. Celý systém je velmi jednoduchý a průhledný, přiměřeně spravedlivý a rovněž levný.
Tato liberalizace přinese zlepšení zaměstnatelnosti dnes obtížně zaměstnatelných občanů, čímž na jedné straně prospěje rozpočtu vybranou daní z příjmu a na druhé straně rozšíří možnosti podnikání. Dovedu si například představit zapojení dnešních nezaměstnaných nebo důchodců v raném důchodovém věku v oblasti sociálních služeb, kde minimální mzda činí tyto služby nedostupnými, případně způsobuje zvýšené nároky na dotace.
Sociální dávky poskytované státem nebudou zohledňovat předchozí výši příjmu.
Na plošně vyplácené sociální dávky bude mít nárok každý občan, budou tedy vypláceny i všem dětem. Díky tomu se děti nestanou devastující přítěží rozpočtu ani sociálně slabých rodin s více dětmi.
Určený správce bude mít dispoziční právo k účtu sociálních dávek neplnoleté osoby a bude zodpovědný za to, že sociální dávky nebudou využity v rozporu s jejími oprávněnými zájmy (třeba propity 🙂). Nebude-li určený správce sociálních dávek schopen nebo ochoten spravovat je řádně, případně je bude zneužívat, bude určen náhradní správce (a zloduch se bude zpovídat před zákonem).
Příklad:
Jsem občan (muž) bez pravidelných příjmů odkázaný na sociální dávky.
Přesto nezodpovědně zplodím potomka,
kterého ponechám na krku jeho matce, a budu dál žít svým obvyklým způsobem života.
Matka mého dítěte požádá o stanovení výživného, soud je stanoví a toto
výživné bude automaticky strháváno z mých sociálních dávek a vypláceno dítěti,
respektive jeho matce. Z toho, co mi zbude, těžko vyžiju.
Když mi bude nejhůř, mám možnost pokusit se získat chybějící
prostředky na obživu prací. Nebudu-li úspěšný, nemusím ještě zoufat. Navštívím
příslušného pracovníka, který mi v mé svízelné situaci pomůže.
Může mi pomoci najít práci, případně mi zajistí nejnutnější jídlo a přístřeší,
což samozřejmě nebude zadarmo. Uhradím to později z mých budoucích sociálních dávek.
Stručně řečeno: hlady ani zimou neumřu, ale z placení alimentů se nevyvlíknu.
Budu si opravdu muset počínat trochu zodpovědněji a najít si nějakou práci,
protože tento způsob života není nijak radostný.
Jakkoli vypadá tento bod krutě, je ve skutečnosti velmi ohleduplný, neboť pomůže identifikovat dramatický problém dřív, než přeroste v problém naprosto neřešitelný třeba jen proto, že exekuční poplatky mnohonásobně převýší dlužnou částku.
V souvislosti s tím mě napadá jedno ochranné opatření. Mohlo by to
vypadat nějak takto:
Pokud externí nároky vůči účtu sociálních dávek výrazně převýší jeho možnosti,
bude tato informace zanesena do specializovaného registru.
Pokud potenciální věřitel, jenž bude mít k relevantním údajům v registru přístup,
půjčí peníze takto předluženému občanu, nebude mít
v případě osobního bankrotu nárok na vrácení dlužné částky.
Tady máš vodu, skývu chleba, deku a přístřeší a postarej se!
Takhle nějak by také mohla vypadat reforma v oblasti sociálního zabezpečení. Trochu to připomíná kriminál? Ale ono to není až tak hloupé či necitlivé, jak se na první pohled může zdát. Bohužel však většinou chybí prostor pro "postarej se".
Je třeba, aby občané měli skutečnou možnost projevit svou iniciativu při zlepšování své životní situace a mít pokud možno rovné příležitosti.
V konceptu plošně vyplácených dávek zvýšení průměrné výše dávky o stokorunu měsíčně znamená dodatečnou zátěž rozpočtu přibližně 10 miliard Kč. Přitom většina občanů takové zvýšení příliš výrazně nepocítí. To je významným argumentem pro adresné sociální dávky. Tím se však dostaneme zpět do dnešní situace, kdy zjišťujeme, zda je občan v situaci horší než mizerné, zda pracovat nemůže nebo se mu jen nechce nebo se mu to dokonce ani nevyplatí, a ať chceme či ne, opět bychom trestali přičinlivé krácením sociálních dávek. Přitom existuje celkem pěkné efektivní řešení.
Představte si, že existuje omezené množství pracovních míst nevyžadujících specifické duševní či tělesné předpoklady, například úklid chodníků. Taková pracovní místa lze nabízet třeba jen na jeden den. Lze na ně vytvořit pořadník a zájemci se o ně mohou střídat. Pokud se zájemce nedostaví nebo není pracovního výkonu momentálně schopen (zaspal, ochořel nebo se třeba jen omylem opil), může nastoupit náhradník.
Tímto způsobem může jinak obtížně zaměstnatelný občan získat práci na několik dní v měsíci a v lepším případě i několikrát týdně. Už nemusíme draze zvyšovat sociální dávky, neboť za několik směn si občan vydělá víc, než by činilo i velkorysé zvýšení dávek. Vytváření takových pracovních příležitostí by mělo být v režii obcí, jež by měly mít přehled o svých nejpotřebnějších a měly by být schopné vytvořit dostatečný počet vhodných pracovních míst.
Pro tato místa by měla být stanovena minimální mzda, neboť člověk v nouzi by si neměl připadat jako otrok, když přijímá pomocnou ruku.
Počet nových míst pro krátkodobé pracovní příležitosti by mohl být jedním z kriterií výběrových řízení vypisovaných obcemi.
Vedle sociální funkce by vedlejším příznivým účinkem bylo udržování pracovních návyků a zlepšení zaměstnatelnosti jinak nezaměstnatelných lidí. Také by se oddělilo zrno od plev a ukázalo by se, kdo je v nouzi jen proto, že je kůže líná 🙂. To je speciální vějička pro ty, kteří jsou přesvědčeni, že "nepřizpůsobiví" stejně nikdy makat nebudou.
Občan použije část svého příjmu na příspěvky do Osobního sociálního fondu. Příspěvky nahrazují nemocenské pojištění a pojištění pro případ ztráty zaměstnání a zároveň vymezují rámec pro uplatňování daňových odpočtů zděděných z minulosti. Rovněž nahrazují či doplňují nešikovnou implementaci druhého pilíře důchodové reformy.
Příspěvky do Osobního sociálního jsou osvobozeny od daně z příjmu. Příspěvky jsou povinné až do naspoření stanoveného minimálního objemu prostředků, poté jsou dobrovolné. Prostředky přesahující minimální objem lze čerpat neomezeně, jinak je povoleno pouze takzvané kvalifikované čerpání, tj. čerpání při dodržení určitých podmínek. Kvalifikovaná čerpání nepodléhají dani z příjmu, nekvalifikovaná čerpání je třeba zdanit daní z příjmu fyzických osob.
Kvalifikovaným čerpáním může být například výplata dávek při pracovní neschopnosti či ztrátě zaměstnání, splátka půjčky na studium nebo výplata důchodové renty i platby některých pojištění, například nemocenského, sociálního či penzijního, dá-li jim poplatník přednost před spořením. Občan má tedy možnost sám rozhodnout, zda a jak se pojistit pro případ nemoci či ztráty zaměstnání či se spolehnout na úspory akumulované ve fondu.
V rámci Osobního sociálního fondu se budou vypořádávat všechny stávající daňové odpočty. Platby zakládající nárok na daňový odpočet budou realizovány jako kvalifikované čerpání.
Čerpání z prostředků fondu za účelem výplaty doživotního důchodu bude analogické jako u čerpání z Osobního důchodového fondu. Kromě doživotního důchodu bude rovněž možné jako kvalifikované čerpání sjednat i výplatu pravidelné renty po pevně stanovenou dobu.
Prostředky přesahující stanovený minimální objem prostředků lze neomezeně převádět do jiných Osobních sociálních fondů (například příbuzným). Tyto převody nepodléhají dani z příjmu.
V případě úmrtí poplatníka budou zbylé prostředky v Osobním sociálním fondu součástí pozůstalosti.